Práce poradkyně rané péče je především o pozorování, naslouchání a individuálním přístupu.
A také vynalézavosti a kreativitě:
Naše poradkyně pravidelně dojíždí do rodiny čtyřletého Matyho s jednostrannou kataraktou a vývojovou dysfázií. Bylo velmi těžké motivovat ho k nošení okluze (tj. zalepení zdravého oka), nezabírala žádná obvyklá lákadla – autíčka, motivy z oblíbených pohádek, svítící stavebnice… Poradkyně vypozorovala, že nejvíce ho baví kreslení a připravila mu speciální aktivitu: na cestě z konzultace pořídila v IKEA velkou roli papíru, v kanceláři pak v šuplíku našla pár zvýrazňovačů a na další konzultaci nachystala Matymu aktivity, při kterých se okluzní terapie mohla spojit s jeho nejoblíbenější aktivitou – kreslením. Vytvořila jednoduchý, a přitom smysluplný pracovní list, kde si Maty může procvičit jak orientaci na ploše, tak také orientaci v nahloučení. Pracujeme i se silou kontury a zjišťujeme, co ještě Maty okem s kataraktou dokáže zachytit, a co už ne.
Díky zvoleným obrázkům složí aktivita také jako příprava ke čtení optotypů na vyšetření u očního lékaře – dítě bude číst obrázky, které už dobře zná, díky dřívější práci se stejnými obrázky na konzultaci.
Tyto aktivity nejen že perfektně zafungovaly a Maty poprvé vydržel celých 45 minut práce s okluzí, ale co bylo hlavní, poradkyni otevřely cestu k Matymu. Její návštěvy už „neprotrpí“, ale naopak netrpělivě čeká na složku s papírem a zvýrazňovači. Poté zvládne i jiné aktivity, na které by Maty dříve nepřistoupil.